zondag 4 maart 2007

Autohuur

Ok, hier wat praktische tips voor degene die besluit de VS per auto te doen en een verhaaltje voor iedereen.

Tip 1: Huur niet kleiner dan een Full Size .

De meeste gaan 3 of 4 weken en al die tijd is zo'n auto min of meer je huis. Je brengt er aardig wat tijd per dag in door en geloof mij dat wil je niet in een economy car doen. Het prijsverschil is niet groot en je hebt een veel betere en ruimere wagen als je voor een Full Size of hoger gaat.

”Maar de benzine dan” hoor ik je zeggen. Tja, een Full Size zal best wel wat meer gebruiken maar met de huidige prijzen, die overigens niet zo mooi zijn als in 1993 toen wij voor een galon 96 dollarcent betaalde, is het goed te doen. Op het ogenblik is het gemiddeld $ 2.40 voor een gallon. Wat neerkomt op ongeveer 1.80 euro maar ik heb ook al prijzen van $ 2.10 gezien en dan is het winter waarin de brandstofprijzen traditiegetrouw altijd hoger liggen. Een gallon is 3.79 liter. Voor een liter unleaded betaal je in de VS dus 47 eurocent. Gooi hem nog maar een keer vol hoor!

Tip 2: Huur vanuit Nederland via een reisbureau of het Internet.

En met het Internet bedoel ik dan niet rechtstreeks bij de verhuurmaatschappij maar via een tussenpersoon. Zelf huren wij tegenwoordig via de ANWB site van Hertz na ervaringen met Avis en National en genoeg negatieven verhalen gehoord te hebben over Alamo. Bovendien zijn de auto's van Hertz nooit ouder dan zes maanden.

Tip 3: Mocht je toch bij Alamo huren.....

Sla alle aanbiedingen af als je hier in Nederland het juiste pakket genomen hebt. Ze staan erom bekend dat ze hard-sell methode gebruiken en je allerlei verzekeringen in je mik willen duwen die je niet nodig hebt met een goede reisverzekering en het juiste pakket. Maar zelfs dan moet je nog oppassen met het paraferen en ondertekenen van het contract want voor je het weet ben je toch nog met iets akkoord gegaan wat je niet wilt en/of nodig hebt. Ik loop er in ieder geval met een grote boog omheen. Dan maar wat meer kwijt bij Hertz.

O ja, nog een verhaaltje had ik beloofd. Het jaar weet ik niet meer maar het was bij Avis. Het moet dus heel wat jaartjes geleden zijn. Ter plaatse besloten wij om te upgraden aangezien het een aardige aanbieding was en de Full Size niet echt spectaculair zijn bij Avis. Nu ja, toen in ieder geval niet. We kregen er één mee uit deze klasse. Na ongeveer een week maakte een vrachtwagenchauffeur ons er op attent dat onze remlichten het niet deden. Kan gebeuren en wij naar het dichtstbijzijnde vliegveld Avis. Een half uurtje later weer op weg in een spierwitte Oldsmobiel uit de zelfde prijsklasse die jammer genoeg na twee dagen allerlei toeters en bellen liet afgaan ten teken dat hij een servicebeurt nodig had. Wij weer naar een Avis toe waar men ons eerst een gammele Crown Victoria in onze handen wilde frommelen. Daar ben ik het terrein nog niet mee afgegaan, hup weer een andere al weet ik niet meer welke het was. Een ding was zeker, hij trok naar rechts dus op BWI aangekomen weer inruilen, Helaas nog maar één auto over, een Full Size. Zo waren we voor de laatste week weer terug bij af, wel hadden we nog wat vouchers meegekregen die we konden gebruiken voor de upgrade te betalen of binnen drie maanden een andere auto te huren. Zo gezegd zo gedaan en toen ik bij Avis op Newark de auto inleverde om weer naar Nederland te vertrekken wachten de volgende Avis verrassing. Neeeeee betalen met die vouchers ging niet en nee hij kon niet vertellen waarom en de manager zou er pas weer over een uur zijn. Helaas konden wij daar niet op wachten aangezien we een vlucht moesten halen. Ik heb de man nog nog wel even haarfijn verteld hoe ik over hem en het bedrijf Avis dacht.

Nu mogen jullie driekeer raden of wij ooit nog bij Avis in de VS iets gehuurd hebben.

Geen opmerkingen: